Photobucket - Video and Image Hosting
We undertake to perform the Wayang Kulit (Puppet Shadow Play) & Seni Silat (Malay Martial Art) at any function & anywhere with prior arrangement. Language of performance: Malay or English. For enquires please contact: Task Global Sdn. Bhd (Miss Ili Hana 012 2222 676)
Free Web Layouts

Monday, May 26, 2008

SELAMAT TINGGAL MALAM

Puisi ini tersiar dalam Sudut Sastera Mingguan Malaysia, Ahad 25 Mei 2008 pada halaman 25.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Rasa sungguh berbangga dapat bersama berkonsi muka puisi saya denan Dato' Prof di keratan akhbar.

salam dari Moscow,
khairil idham ismail

Mon May 26, 05:06:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sungguh indah dan mendalam makna puisi ini, salam dari Otago, your alma mater.

Haizal Mohd Hussaini.hzl@hotmail.com

Thu May 29, 02:31:00 PM  
Blogger hashim yaacob said...

sdr khairilidham, terima kasih atas ingatan. Saya juga sgh berbangga menatap puisi sdr yang ternyata sangat baik maknanya pada halaman yang sama.

sdr haizal, terima kasih atas ingatan & komen membina. Semoga semua yang baik2 menjadi milik sdr selama di perantauan.

Tue Jun 03, 10:03:00 PM  
Blogger Rozlan Mohamed Noor (RMN) said...

Salam singgah salam ziarah, ingin megambil kesempatan mengucapkan selamat menyambut aidilfitri, maaf zahir dan batin.

Wed Sep 24, 09:56:00 AM  
Blogger asalbayu said...

APA SUMBANGAN KITA?
Sejak 1967 zionis Yahudi @ Israel memperkasakan pembunuhan dan kemudian merobohkan premis dengan melaksanakan peperangan yang tidak pernah diharamkan oleh PBB. Sekutu rapatnya yang menaja dana ialah Amerika. Cuba bayangkan, masyarakat zionis tu bukannya ada kerja selain berperang. Kita warga Malaysia juga turut hulurkan dana dengan melanggan produk keluaran sekutu zionis antaranya Nestle, Johnson & Johnson, Kraft, Coca Cola, Pepsi Cola, Colgate dan banyak lagi terutamanya pewangi serta kosmetik. Produk yang paling banyak ialah rokok/tembakau. Andainya sebatang rokok menyumbang 10 sen ke dalam tabung perang zionis, hitunglah berapa jumlah yang disumbangkan?

Pada 3 Januari 2009 lalu semasa menghadiri kenduri di rumah seorang kawan di Alor Setar saya sempat berbual singkat dengan Ed Lazim dan membayangkan dengan hal tersebut.

Ed Lazim adalah warga istimewa yang hanya sebelah mata sahaja berfungsi sekitar 50% sahaja. Manakala sebelah mata lagi menurut katanya, langsung tidak berfungsi.

Saya mengkagumi anak muda ini kerana keupayaannya bermain muzik (gitar) sambil menyampaikan lagu terutamanya lagu puisi dengan baik. Beliau berupaya menggubah lagu dengan pantas; jika diberikan puisi pada waktu pagi, pada sebelah petang beliau sudah boleh menyampaikannya dengan begitu baik.

Berbalik kepada butir-butir perbualan di rumah kenduri berkenaan. Saya meluahkan pandangan begini:

Jika diperhatikan bukan sedikit puisi/sajak dicipta lalu disiarkan oleh pelbagai media melahirkan luahan kemarahan terhadap zionis Yahudi yang membantai warga Palestin yang kini telah menjangkau lebih 500 jiwa.

Warga dunia begitu geram dengan keangkuhan Amerika mengeluarkan kenyataan yang menuding jari menyalahkan Hammas lalu mengatakan bertanggungjawab atas apa yang berlaku!
Saya menyampaikan pendapat mengatakan puisi-puisi yang ditulis akan hanya tinggal kaku dalam buku atau berlonggok di esastera. Persoalannya ialah mengapa tiada mana-mana pihak yang mahu merakamkan lagu-lagu atau deklamasi dalam bentuk CD atau kaset kemudian dipasarkan. Sebahgian kutipan jualannya bolehlah disumbangkan kepada tabung bantuan rakyat Palestin.

Barangkali ia boleh dilaksanakan.

Maaf panjang juga ni.

Mon Jan 05, 09:46:00 PM  

Post a Comment

<< Home