Photobucket - Video and Image Hosting
We undertake to perform the Wayang Kulit (Puppet Shadow Play) & Seni Silat (Malay Martial Art) at any function & anywhere with prior arrangement. Language of performance: Malay or English. For enquires please contact: Task Global Sdn. Bhd (Miss Ili Hana 012 2222 676)
Free Web Layouts

Wednesday, June 14, 2006

Kesementaraan

Saya sesungguhnya amat bersyukur hidup di dalam negara di bawah pimpinan YAB Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi kerana mentadbir negara dengan aman dan damai sehingga kita dapat mengecapi segala nikmat kehidupan di dunia ini. Saya banyak melihat negara-negara orang lain dan mendapati banyak negara orang lain tidak seindah negara kita. Di atas kesyukuran ini maka saya tulis sebuah puisi:

Kupetik seranting daun, di runtuhan
Taman Tergantung Istana Babylon
dan menyaksinya kering layu
dalam simpanan buku.
Aku menjadi peka, pada
kesementaraan keperkasaan manusia.

Ketika kusaksi kegersangan
kota Baghdad, dulunya
subur disalir Tigris dan Euphrates,
tampuk ilmu
takhta sarjana kota itu,
aku pun akur, pada
kesementaraan keagungan manusia.

Dan ketika aku kembali ke negeriku,
menghirup
udara nyaman kotaku,
aku bersyukur dengan kesederhanaannya.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

selamat datang ke dunia yang paling dekat, ruang yang tiada had, dan pertemuan yang tiada batas.

dato' tulis la sokmo-sokmo, apa-apa; - kami mahu membacanya.

Wed Jun 14, 10:47:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Assalammualaikum Dato',

Maaf kerana terpaksa menggunakan cara ini untuk mendapatkan maklumat peribadi Dato' untuk saya muatkan dalam Direktori Penulis Wilayah Timur terbitan DBP pada bulan hadapan. Mohon Dato' emelkan maklumat peribadi terkini kepada saya di alamat sharrul@dbp.gov.my.
Perhatian dan kerjasama Dato' dalam hal ini amatlah diperlukan

Mon Jun 26, 12:48:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Belati itulah menunjuk arah
ketika hampir parah
pasrah

Kau manusia baik
Kau anak baik
Kau suami baik

Pergilah dalam keadaan begitu
Hanya Dia yang akan mengerti
Apabila sampai waktu

Sun Aug 13, 10:45:00 AM  

Post a Comment

<< Home